
De leefschool is een plek om te leren en te experimenteren, maar bovenal om te leven.
De leefschool is een plek om te leren en te experimenteren, maar bovenal om te leven. In een gezellige omgeving met veel groene speelruimte voelen leerlingen zich goed in hun vel. Pas dan is er ruimte om de eigen talenten en die van anderen te ontdekken en samen de wereld te exploreren.
Samen leven met
respect voor ieders
vrijheid en mening
Om op een leefschool samen te leven met respect voor ieders vrijheid en mening zijn er regels en maken kinderen, ouders en begeleiders samen afspraken. Hierdoor wordt een aangename, leerrijke leeromgeving gecreëerd.

De schoolwerking is gebaseerd op 5 ontwikkelingsfasen:
FASE 1 EN 2: WELBEVINDEN
Onze leefschool staat voor een warme en veilige sfeer. De inrichting van de leefgroepen doet huiselijk aan. De omgangsstijl is gemoedelijk. Veiligheid en geborgenheid zijn de basisvoorwaarden om ergens te kunnen aarden, een goede relatie aan te gaan en te leren. Als ouder ben je welkom op school: bij het onthaal, om te helpen bij projecten, tijdens de voorleesweek, …
In onze leefschool zitten kinderen van verschillende leeftijden samen in leefgroepen. Onze werkvormen zijn vaak interactief. Hierdoor leren kinderen veel met elkaar en van elkaar. We zetten sterk in op het sociale aspect, op het wij-gevoel. Dit maakt onze school tot meer dan alleen een plaats waar kinderen samen komen om te leren. Hier werken zij een netwerk van relaties uit. De kinderen, de ouders, de grootouders, de begeleiders: we maken allemaal samen de school.
Regelmatig is er forum waarbij alle leefgroepen samen aan elkaar, aan ouders en grootouders tonen wat ze geleerd hebben. Zo leren we elkaar beter kennen. Zo leren we van elkaar.
FASE 3 EN 4: ZIN IN LEREN
De kinderen kiezen in groep een project waarrond zij een geruime tijd willen werken. Met andere woorden: de groep bepaalt wat er geleerd zal worden. Hierdoor is er een grote betrokkenheid bij onze kinderen.
Eens een project gekozen, gaan we op onderzoek uit. Dat doen we niet binnen de vier muren van de school, we trekken de echte wereld in. En als dat niet lukt, dan halen we de realiteit naar binnen: interessante mensen worden uitgenodigd om samen met de kinderen aan het project te werken.
FASE 5: ENGAGEMENT
Eens een project klaar is, moet het belangrijkste werk nog komen: we evalueren onszelf zodat we een volgend project nog beter kunnen aanpakken. Realiseerden we onze doelen? Hoe verliep de samenwerking? Wat doen we de volgende keer op dezelfde manier? Allemaal vragen die ons kritisch laten nadenken over een project en onszelf.